Medarbejderhåndbogen
Lassen Ricards medarbejderhåndbog
- USKREVNE OG SKREVNE REGLER FRA A TIL V
Introduktion
Reglerne i medarbejderhåndbogen er tilegnet især nye og kommende medarbejdere i Lassen Ricard. Da din ansættelse er omfattet af denne medarbejderhåndbog, skal også nuværende medarbejdere løbende holde sig orienterede om medarbejderhåndbogens indhold. Klienter er også velkomne til at læse med.
Reglerne i medarbejderhåndbogen er udtryk for de værdier, der er grundlaget for vores måde at tænke og agere på.
Medarbejderhåndbogen er det værktøj, der omsætter værdierne i praksis. Værdier, der ikke kan omsættes i praksis, har jo ikke den store værdi. Derfor har vi udarbejdet denne medarbejderhåndbog. Den skulle gerne gøre det lettere at blive en del af vores verden.
Medarbejderhåndbogen opdateres løbende, og det er således den seneste version, der er gældende. En elektronisk version af medarbejderhåndbogen er tilgængelig som værktøjslinje på din computer og har altid forrang for en printversion.
Med virkning fra 1. januar 2024 anses store bededag ikke længere som en helligdag i Danmark. Dette følger af Lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag, der blev vedtaget den 28. februar 2023.
Som følge af loven er store bededag ikke længere en betalt helligdag. Dette betyder, at du skal arbejde på denne dag som en del af arbejdet for din sædvanlige månedsløn.
Som kompensation for den forhøjede arbejdstid modtager du et løntillæg på 0,45% af årslønnen opgjort som den sædvanlige og fast påregnelig løn. Løntillægget udbetales månedligt sammen med lønudbetalingen.
For de timelønnede gælder ligeledes, at store bededag er normal arbejdsdag, hvor de timelønnede modtager sædvanlig timeløn.
Der er udarbejdet oversigter over ansvars- og arbejdsområder for administrationschefen, bogholderne, juristerne, sekretærerne, serviceassistenterne i receptionen og stud.jur.’erne. Disse oversigter findes sammen med denne medarbejderhåndbog som genvej på din computers skrivebord.
Vi hjælper hinanden, når der er behov herfor, og vi drøfter løbende, hvorledes opgaverne skal prioriteres.
Lassen Ricard lægger stor vægt på et sikkert, sundt og behageligt arbejdsmiljø.
Firmaet ligger i en smuk bygning – med højt til loftet - og kontorerne holdes i behagelige og tiltalende farver med kvalitetsmøbler og –inventar og blomster. Desuden værnes der om en god omgangstone og en uhøjtidelig stemning.
Det er vigtigt, at alle bidrager til et godt arbejdsmiljø præget af venlighed, hjælpsomhed og gensidig respekt.
Hos Lassen Ricard taler vi pænt til hinanden, selv under pres. Vi er altid hensynsfulde og venlige over for hinanden. Enhver har sin opgave, og enhver er værdifuld.
Vi hilser altid god morgen, når vi møder om morgenen, og farvel, når vi går.
Vi foretager ikke krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane. Det er naturligvis fuldstændig uacceptabelt, og skulle en sådan situation alligevel opstå, tager du kontakt til din nærmeste overordnede eller vores managing partner, som straks vil foretage de nødvendige foranstaltninger, jf. også Arbejdstilsynets vejledning for krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane, der skal anses som en del af medarbejderhåndbogen.
Kontorets arbejdsmiljøgruppe består af Peter Lambert som repræsentant for ledelsen og en medarbejdervalgt repræsentant, Dorte Bentzen. Arbejdsmiljøgruppen mødes 1 gang om året og tager sig af alle spørgsmål om kontorets sikkerhed og indretning af arbejdspladsen for den enkelte. Der er tilknyttet en fysioterapeut til kontoret, og man henvender sig til medarbejderrepræsentanten, hvis man ønsker besøg af fysioterapeuten. Alle er til hver en tid velkomne til at henvende sig med ønsker og/eller gode idéer. Der udarbejdes den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) hvert 3. år.
Arbejdstiden for kontorets jurister er ikke fast, idet der tages hensyn til klienternes konkrete behov og arbejdsbyrderne. Normalt møder kontorets jurister dog mellem kl. 8 og 9 og forlader kontoret mellem kl. 17 og 18. For de øvrige medarbejdere er arbejdstiden fast.
Lassen Ricard abonnerer på en lang række blade og tidsskrifter – herunder online - så vi er ajour fagligt og kan følge med i væsentlige forhold vedrørende vores klienter.
Blade, tidsskrifter, oplysninger om kurser, information om nye bøger i biblioteket mv. cirkuleres jævnligt blandt juristerne i særlige cirkulationsmapper.
Graviditets-, barsels- og fædreorlov er reguleret i et særskilt bilag, der findes som genvej på din computers skrivebord sammen med denne medarbejderhåndbog.
Vi er meget opmærksomme på, at der efter udløbet af orlovsperioden kan være behov for særordninger, og vi er derfor imødekommende over for sådanne ønsker. De skal drøftes med bestyrelsens formand.
Lassen Ricard har et velassorteret bibliotek, der holdes ajour ved løbende indkøb af nye fagbøger. Biblioteket er inddelt i emner, og i kontorets Navokat-system forefindes en komplet oversigt over fagbøgerne.
Der står brandslukningsudstyr på hver etage. Vi opfordrer til, at alle er orienterede om, hvilket udstyr der står på de enkelte etager, og hvordan det skal bruges, hvis uheldet skulle være ude. Vandslukkeren er beregnet til faste stoffer f.eks. træ, papir og tekstiler, CO2-slukkeren er kendt som ”kulsyresne” og beregnet til elinstallationer og mindre server-anlæg. Der er også opsat brandtæpper, der anvendes til brande i afgrænsede områder (skraldespand, gryde, computer). Endelig er der opsat røgalarmer i serverrummet og på arkivet, ligesom der i arkivet er opstillet en vandslukker.
Mange af Lassen Ricards medarbejdere tager cyklen på arbejde. Cykler placeres i cykelstativerne i gården.
For at blive sundere og for at gøre København grønnere kan du benytte Lassen Ricards firmacykler ved møder. Nøglen får du i receptionen.
For håndtering af firmaets daglige drift er det nødvendigt for os at behandle visse personoplysninger om vores medarbejdere. Lassen Ricard er dataansvarlig for denne behandling. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler personoplysninger for vores medarbejdere i et særskilt bilag Databeskyttelse til medarbejderhåndbogen, som forefindes som en værktøjslinje på din computer.
For et advokatfirma er diskretion af afgørende betydning. Det vil kunne skade vores klienters eller vores egen forretning, hvis fortrolige oplysninger kommer uden for vores vægge. Som udgangspunkt er alle informationer, som vi bliver vidende om via vores arbejde, derfor fortrolige. Dette er utroligt vigtigt, bl.a. fordi en henkastet bemærkning eller stillingtagen i en bestemt problemstilling vil kunne betyde, at personer i ens omverden vil kunne få vigtige oplysninger.
Lassen Ricard har sager, som skal behandles særlig fortroligt, herunder sager, der involverer børsnoterede virksomheder.
Sagsdokumenter må ikke efterlades på skrivebordet, ved printeren eller andre steder på kontoret, og hvis de ikke skal gemmes, må de heller ikke smides i papirkurven, men skal makuleres. Særligt fortrolige sager gives normalt et kodeord for at sikre hemmeligholdelse. Et sådant kodeord skal altid bruges i korrespondance mv. om sagen.
Sekretærerne og serviceassistenterne hjælper til med at sikre overholdelse af disse forholdsregler.
Testamenter, aktiebreve og andre særligt vigtige, originale dokumenter opbevares i pengeskabet på 2. sal.
Der findes ikke nogen egentlig dress-code hos Lassen Ricard, men der lægges vægt på, at vi er pænt klædt på. Påklædningen er en del af Lassen Ricards ansigt udadtil og må derfor være i tråd med kontorets mål om kvalitet.
I tekøkkenet er der diverse mindre forplejning som f.eks. kaffe, te og vand samt frisk frugt mv., som kan nydes i løbet af dagen.
Lassen Ricard har en egensagsordning for ansatte jurister, se særskilt bilag i genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Lassen Ricard bruger i stort omfang e-mail som kommunikationsform. E-mailkorrespondancen er også en del af Lassen Ricards ansigt udadtil og bør have samme kvalitet som anden korrespondance.
Interne e-mails om fravær, sygdom o. lign. rundsendes ikke, men sendes alene til receptionen samt eventuelt øvrige på kontoret, som det er relevant for. Aftaler mv. skrives ind i din Outlook-kalender, som alle har adgang til.
Receptionen udsender hver morgen mailen Dagens Hus med nyheder til kontorets medarbejdere.
Lassen Ricard lægger vægt på en høj etik og søger at behandle alle fair og ordentligt.
Det er vigtigt, at vi alle lever op til Lassen Ricards høje etiske standard, både i og uden for arbejdet. Det forventes bl.a., at ingen deltager i spekulationsforretninger og skattekonstruktioner. Hvis der er tvivl, rettes der henvendelse til en partner.
Lassen Ricard er kendetegnet ved et højt fagligt niveau. Problemstillinger drøftes gerne i et team af jurister for at søge at belyse alle aspekter. Samarbejde og sparring med kollegerne er således en selvfølge.
Der sendes faktura til klienterne efter udløbet af hvert kvartal. Ved udgangen af hvert år sendes dog fakturaer pr. 31/12, og der faktureres internt for den uafregnede tid i de sager, f.eks. dødsboer, hvor faktura endnu ikke kan fremsendes; se også punktet ”Tidsregistrering”.
Følgebreve til fakturaer underskrives/medunderskrives af en partner.
Lassen Ricards klienter er altovervejende erhvervsvirksomheder og erhvervsdrivende, men vi behandler af og til også sager for privatpersoner, der skal betragtes som forbrugere i henhold til Advokatrådets ”Advokatetiske regler”.
Vi skal på eget initiativ og forud for, at arbejdet iværksættes, give klienten forskellige oplysninger om den påregnede bistand og det vederlag, vi agter at fakturere, se særskilte bilag Aftalebrev til klienter_vejledning samt Aftalebrev til klienter_paradigme i værktøjslinen Medarbejderhåndbogen på din computer.
En sådan orientering til klienten vil sædvanligvis ske i et brev, der underskrives af den ansvarlige partner.
Det er ubehageligt at begå fejl, f.eks. ved at glemme eller overse en frist for anlæggelse af retssag eller for anke. Over for klienten er der ingen undskyldning herfor. Det er naturligvis noget, som bør undgås, men det kan ske for selv den bedste. Hvis uheldet er ude, skal den ansvarlige partner på sagen straks orienteres, så meddelelsen kan gives videre til klienten på passende vis og anmeldes til forsikringsselskabet. Fejl må under ingen omstændigheder skjules.
Alle medarbejdere har 5 ugers ferie i henhold til ferieloven. Derudover tilbyder Lassen Ricard de ansatte som et personalegode 5 feriefridage; undtaget herfra er stud.jur.’erne og serviceassistenterne i receptionen.
Med den nye ferielovs ikrafttræden den 1. september 2020 optjener man pr. måned 2,5 feriedage inkl. feriefridage, og ferie afholdes i takt med, at man optjener den – såkaldt samtidighedsferie. Dvs. optjent ferie kan afholdes måneden efter optjening. Dertil kommer evt. overført ferie fra forrige optjeningsperiode.
Ferieoptjeningsperioden løber fra 1. september til 31. august det følgende år. Ferieafholdelsesperioden løber 4 måneder ekstra dvs. fra 1. september til 31. december det følgende år.
Ved fratræden bliver overført det i ferieloven fastsatte ferietillæg på 12,5% svarende til 5 ugers ferie.
Ferietillægget på 2% af optjent ferieberettiget løn udbetales med lønudbetalingen for henholdsvis maj og august måned.
Timelønnede stud.jur.’er og serviceassistenter optjener hver måned 2,08 feriedage, og der overføres månedligt feriepenge (12,5% af optjent løn) til Feriekonto.
Juristerne aftaler ferie med deres referencepartner og skriver i god tid ferien ind i deres egen Outlookkalender.
Afholdelse af ferie må i god tid koordineres med andre, der har samme kompetence så som bogholdere, serviceassistenterne, sekretærer, stud.jur.’er eller ansatte jurister, med henblik på at sikre den nødvendige bemanding.
Før ferien afholdes, orienteres bogholderiet om feriens start- og sluttidspunkt på ferie@lassenricard.dk.
Jurister skal inden afrejse på ferie og andet fravær sætte autosvar til for e-mails, medmindre andet er aftalt. Formuleringen for autosvar finder du i separat bilag Autosvar i e-mails under genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog. Desuden skal jurister sørge for, at en anden jurist følger med i post og besvarer telefonopkald. Receptionen skal have besked om, hvilken jurist, der varetager disse opgaver under fraværet, og receptionen skal stille telefonopkald ind til denne jurist eller give denne besked om opkaldet uden at orientere den, der ringer, om ferien.
Andre medarbejdere skal på tilsvarende måde sørge for, at post, herunder e-mails, gennemgås af en anden.
Alle medarbejdere har fri den 24. og 31. december samt Grundlovsdag den 5. juni og på alle helligdage.
Alle medarbejdere får fri til at gå til lægen og tandlægen og har fri ved barns første sygedag. Alle medarbejdere har 1 dag fri ved begravelse i den nærmeste familie samt ved flytning.
Der afholdes årligt 2 faste fester, en sommerfest og en julefrokost, der er kendetegnet ved megen hygge og særlige events samt dejlig mad og drikke. Ægtefæller og kærester er inviteret med til sommerfesten, men ikke til julefrokosten. Da det er de eneste tidspunkter, hvor vi alle er sammen, lægges der megen vægt på, at alle er med.
Det er vigtigt, at juristerne til stadighed forbedrer Lassen Ricards høje faglige standard og gode netværk ved deltagelse i relevante juridiske foreninger. De foreninger, som Lassen Ricard er medlem af, er angivet i bilaget Foreningsmedlemskaber, der findes som genvej på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Lassen Ricard har en frokostordning, hvor der hver dag kl. 12 står sund og varieret mad klar i frokoststuen. Som følge af skattereglerne får alle fastlønnede et frokostløntillæg hver måned, og dette beløb fradraget skat indbetales til frokostordningen.
Firmaets ansatte tilbydes løbende både førstehjælps- og brandslukningskurser. Kurserne indeholder blandt andet hjerte-lunge-redning samt håndtering af hjertestarter, som Lassen Ricard har på kontoret. Hjertestarteren forefindes i bogholderiet. Ved brandslukningskurser undervises der i at slukke store og små brande med vand, skum og tæpper. Lassen Ricard sørger for, at kurserne følges op, så vi hele tiden er opdateret.
Lassen Ricards historie rækker tilbage til 1. januar 1986, hvor advokatfirmaet blev stiftet af Lennart Ricard og Steen Lassen. Følgende er senere optaget som partnere: Peter Lambert (1993), Henrik Schütze (2003), Terese Foged (2005), Ann Grew Pfeiffer (2016), Kristina Blichfeldt Lautrup (2017) og Jørgen Bek Weiss Hansen (2018).
I begyndelsen havde Lassen Ricard til huse øverst i ”Peberbøssen”, Østergade nr. 61, på hjørnet af Strøget og Højbro Plads. I 1992 flyttede Lassen Ricard til ”Hofkonditor Zieglers Gård”, Nybrogade 12, og i november 2002 flyttede vi til Amaliegade 31, som er det hidtil største og flotteste domicil for Lassen Ricard.
Lassen Ricard har udarbejdet et regelsæt for vores interne foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme. Formålet er at sikre overholdelse af pligterne i medfør af hvidvaskloven, hvilket blandt andet indebærer, at der indhentes og opbevares oplysninger om vores klienters identitet.
Regelsættet gælder for alle medarbejdere og fremgår af bilagene i mappen \Hvidvask\, som du finder som en værktøjslinje på computerens skrivebord sammen med værktøjslinjen til medarbejderhåndbogen.
Vi har etableret en whistleblower-ordning, som kan tilgås via dette link https://lassenricard.whistleblowernetwork.net
Lassen Ricards it opdateres konstant, således at medarbejdere og klienter har glæde af de mest moderne og effektive tekniske løsninger. Online abonnementer til en række internettjenester sikrer de bedste muligheder for informationssøgning og servicering af klienter.
For at sikre den optimale udnyttelse af vores it-system har medarbejderne adgang til deltagelse i it-kurser efter godkendelse af den it-ansvarlige partner.
Lassen Ricard stiller efter behov hjemmecomputer med adgang til firmaets netværk til rådighed for sine medarbejdere.
Ved it-relaterede problemer kontaktes Zentura, som står for vores it-support. Kontaktoplysningerne til Zentura finder du i bilaget, It-support, der findes på computerens skrivebord ved siden af genvejen til medarbejderhåndbogen.
Hvad angår brugen af it, kan du læse mere herom i bilaget It-politik. Bilaget kan findes på computerens skrivebord i genvejen til medarbejderhåndbogen.
Lassen Ricard lægger afgørende vægt på at overholde de regler vedrørende interessekonflikter, der påhviler enhver advokat i et advokatselskab i medfør af Advokatrådets ”Advokatetiske regler”.
Ved henvendelse fra nye klienter eller henvendelser om nye sager fra eksisterende klienter afgør partnerne i hvert tilfælde, om der foreligger en interessekonflikt, og i bekræftende fald, om dette skal føre til, at vi ikke kan påtage os sagen, eller om der skal indhentes samtykke fra de involverede parter.
Opstår der under behandlingen af en sag tvivl om, hvorvidt der er opstået en interessekonflikt, afgør partnerne ligeledes, hvordan der skal forholdes, herunder om vi skal udtræde af sagen, og hvorledes der i så fald skal forholdes med optjent salær.
Bilag med Lassen Ricards regelsæt om interessekonflikter findes som genvej på computerens skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Vi skal hele tiden ajourføre vores julekortliste. Husk i denne forbindelse at give besked til den julekortansvarlige sekretær om nye personer/virksomheder, der skal med på listen, og eventuelle andre ændringer til listen.
Alle juridiske medarbejdere hos Lassen Ricard får en god og grundig uddannelse med mulighed for at stifte bekendtskab med de hovedområder, som et erhvervsorienteret advokatfirma beskæftiger sig med. Fuldmægtiguddannelsen hos Lassen Ricard sikrer alle juridiske medarbejdere et solidt fundament for en fortsat karriere.
Lassen Ricard uddanner dygtige advokater, som af den ene eller anden grund ikke tilbydes eller ikke selv ønsker partnerskab. Lassen Ricards politik er, at advokater, som ikke tilbydes varig tilknytning som partner, må fortsætte deres karriere uden for virksomheden. Denne politik giver grundlag for, at Lassen Ricard ansætter nye fuldmægtige. Dette er et væsentligt element i at sikre en fortsat dynamisk virksomhed.
Under medarbejdernes ansættelse foretager de ansvarlige partnere løbende en vurdering af den enkeltes udvikling og overvejer spørgsmålet om karrieremuligheder i Lassen Ricard. Vurderingen tager afsæt i det daglige samarbejde og formidles i medarbejderudviklingssamtalerne. Spørgsmålet om fremtidige karrieremuligheder behandles særligt dybtgående under første udviklingssamtale efter opnåelse af advokatbestalling samt under første udviklingssamtale efter typisk henholdsvis 2 og 4 års anciennitet som advokat.
Hvis Lassen Ricard træffer beslutning om, at advokaten ikke tilbydes partnerskab, forventer Lassen Ricard, at den pågældende inden for en rimelig periode finder anden ansættelse. Erfaringerne viser, at de pågældende har let ved at etablere en karriere uden for Lassen Ricard.
Hvis Lassen Ricard konstaterer, at en fuldmægtig eller advokat yder en indsats eller har en profil, som generelt slet ikke lever op til Lassen Ricards normer, eller at fortsættelse af ansættelsesforholdet af andre grunde ikke er ønskeligt, anmodes den pågældende om at finde anden ansættelse inden for en rimelig periode.
Hvis en fuldmægtig eller advokat må fratræde, tilbyder Lassen Ricard vejledning om jobsøgning mv. og vil være behjælpelig med at afdække karrieremuligheder uden for Lassen Ricard.
Alle skal føre deres Outlook-kalender ajour med møder, ferie, kurser, fravær mv. Stud.jur.’erne har en fælles kalender til formålet.
Kontorartikler af enhver art findes i de tre printerrum henholdsvis i stueetagen og på 1. og 2. sal. Piccolinerne sørger for løbende opfyldning af kontorartikler. Skulle du imidlertid mangle en kontorartikel af en slags, tager du kontakt til receptionen.
Klienterne er basis for firmaets forretning og den vigtigste berøringsflade udadtil. Klienterne behandles altid venligt, idet Lassen Ricard yder dem den bedste og mest imødekommende service.
For at vores håndtering af personoplysninger sker i overensstemmelse med de persondataretlige regler har Lassen Ricard en intern politik, der beskriver, hvordan eks. vores mailkorrespondance krypteres, se venligst vejledninger herom i GDPR-værktøjslinjen.
Lassen Ricard lægger vægt på, at alle medarbejdere deltager i efteruddannelse. Lassen Ricard dækker kursusgebyrer og andre udgifter i forbindelse med opholdet.
Deltagelse i kurser mv. sker efter forudgående aftale med en partner.
Lassen Ricard afholder endvidere løbende interne efteruddannelseskurser inden for forskellige fagområder, og du opfordres så vidt muligt til at deltage i disse.
Ved forberedelse til advokateksamen har du fri i 5 dage med løn til forberedelse. Lassen Ricard vil i øvrigt gøre, hvad der er muligt for at sikre, at du fagligt stilles bedst muligt i relation til forberedelse til eksamenen.
Lassen Ricard bakker op om juristers ønske om uddannelse, f.eks. udenlandsk LL.M.-grad eller arbejdsophold i udlandet. Du vil med partnerne kunne aftale orlov.
Lassen Ricard ser også gerne, at juristerne underviser, herunder på Universitetet eller på efteruddannelseskurser, dog efter forudgående aftale med partnerne.
Medarbejderne tilbydes efteruddannelse i de it-programmer, de anvender.
Lassen Ricard ledes af partnerne. Partnerne træffer hver især beslutning vedrørende dagligdags spørgsmål. Større beslutninger drøftes og træffes på partnermøder, der afholdes ca. 1 gang om måneden.
Hos Lassen Ricard stiller vi store krav til vores medarbejderes fleksibilitet samt faglige og personlige kompetencer. Det betyder til gengæld også, at de krav, vi stiller, modsvares af attraktive løn- og ansættelsesforhold.
Lønregulering finder sted 1 gang årligt i januar måned og bekræftes i et lønbrev til den enkelte medarbejder.
Lassen Ricard aflønner juridiske medarbejdere efter et skalalønprincip. Skalaløntrinene fastsættes hvert år pr. 1. januar, og eventuel regulering har virkning fra samme dato. For advokater under uddannelses- og barselsorlov optjenes firma- og lønanciennitet, som om juristen var på kontoret.
Du får ikke godskrevet anciennitet for efteruddannelse, f.eks. LL.M., der er gennemført efter kandidatuddannelsen, men før tiltræden hos Lassen Ricard.
Lassen Ricard har en pensions- og forsikringsordning for medarbejderne, se særligt bilag under genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Medarbejderforeningen sørger for en række kulturelle arrangementer som opera, koncerter og teater samt sportsbegivenheder som landskampe og deltagelse i motionsløb. Alle ansatte er velkomne til at fremkomme med forslag til arrangementer til medarbejderforeningens bestyrelse.
Lassen Ricard holder udviklingssamtaler med den enkelte medarbejder hvert år i januar/februar, ligesom partnerne tager løbende drøftelser med medarbejderne om medarbejdernes nuværende og fremtidige arbejdssituation, ønsker om arbejdsopgaver, uddannelse, personlig udvikling mv.
Medarbejderne har mulighed for at øve indflydelse på beslutninger om arbejds- og personaleforhold, idet partnerne gerne hører alles mening herom, inden endelige beslutninger træffes. Alle betragtes således som medspillere. Synspunkter, holdninger og erfaringer er både vedkommende og relevante.
Lassen Ricard har en mentorordning, hvorefter nye advokatfuldmægtige og stud.jur.’er tildeles en mentor, som giver råd og hjælper med alle tænkelige forhold omkring arbejdets udførelse - f.eks. spørgsmål om arbejdsindhold og -tilrettelæggelse - og hvorfra advokatfuldmægtigen kan indhente viden om de erfaringer, den enkelte mentor har gjort sig.
Dette giver mulighed for løbende evaluering og feedback og for at finde områder, hvor advokatfuldmægtigen/stud. jur.’en kan sætte ind med øget styrke. Det er også i forbindelse med mentorordningen, at advokatfuldmægtigen kan udtrykke sin eventuelle tvivl og frustration over sagskompleksitet el.lign.
Mentoren er en af kontorets ansatte advokater eller erfarne advokatfuldmægtige.
Lassen Ricard stiller mobiltelefon til rådighed for de jurister, der måtte ønske det, og øvrige medarbejdere, der har behov for en mobiltelefon til varetagelse af deres opgaver i firmaet.
Mobiltelefonen må benyttes til privat forbrug inden for de grænser for taletid, data og dækningsområder, der indgår i de til enhver tid gældende abonnementer.
Møder på kontoret indføjes i receptionens Outlook-kalender - med angivelse af, om mødet skal foregå i det store mødelokale på 1. sal, det fælles mødelokale på 2. salen eller i eget kontor med angivelse af antal mødedeltagere, og om der skal anvendes projektor eller andre særlige foranstaltninger - således at der kan dækkes op og forberedes kaffe, vand, frugt, og hvad der ellers måtte skulle bruges.
Hoveddøren låses automatisk kl. 16. Hvis der er nogen tilbage på kontoret, når receptionen lukker kl. 17:30, giver piccolinen besked til dem om, at dørene låses, også selv om de er i møde, og sikrer, at de har en kontornøgle med.
Lassen Ricard er omkostningsbevidste. Vi bistår alle med at sikre, at der ikke afholdes unødige eller unødigt høje omkostninger.
Lassen Ricard finder ikke, at du er en bedre medarbejder, fordi du altid går ”sent” hjem. Overarbejde kan dog i perioder være en del af hverdagen for at udvise fleksibilitet over for klienterne, men kunsten er at begrænse det til det mest nødvendige.
For jurister betales der ikke særskilt for overarbejde.
For ikke-jurister skal evt. overarbejde godkendes forinden af en partner, og det skal så vidt muligt afspadseres, og i modsat fald afregnes det efter normal timeløn. Hvorvidt det aftalte overarbejde udbetales eller afspadseres, aftales med den pågældende partner. Overarbejde i weekender og på hverdage før kl. 8:00 og efter kl. 17:30 vægtes med 150%.
Evt. udbetaling af overarbejde godkendes af en partner, og bogholderiet orienteres herom.
Lassen Ricard har en elektronisk paradigmasamling, som kan være ganske nyttig at støtte sig til, når der skal udarbejdes nye dokumenter. Paradigmesamlingen findes i en genvej på din computer.
Det er vigtigt, at juristerne sørger for, at samlingen løbende opdateres ved at lægge egnede paradigmer ind i paradigmesamlingen. Især videnadvokater bør løbende føje egnede paradigmer inden for deres videnadvokatområde til paradigmesamlingen, jf. afsnit om Videnadvokat samt separate bilag til medarbejderhåndbogen om Videnadvokat-ordningen og Videnadvokater. Ansvarlig partner for paradigmesamlingen er Jørgen Bek Weiss Hansen.
Der sker løbende ændringer for postforsendelser hos de forskellige postleverandører, se venligst de aktuelle retningslinjer i særskilt bilag i genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Receptionen er det første, der møder vores klienter og andre gæster, som kommer på kontoret eller ringer. Receptionen er en nøglefunktion, og det er derfor særlig vigtigt, at der er orden i receptionen, og at gæsterne modtages venligt og imødekommende.
Husk at hilse på gæster, når de er i receptionen, eller du møder dem andetsteds på kontoret, og hjælp dem til rette, hvis der er brug for det. Besvar med venlighed en venlig hilsen. ”Goddag” eller ”farvel”. Det virker så ubehageligt, når nogen følger en klient ud, og denne siger ”farvel” til ”kontoret”, at der ikke er nogen, der svarer. Det er vigtigt, at alle, der kommer på kontoret, bliver behandlet, som man i en god forretning ville behandle en kunde.
Der udbetales skattefrie rejsediæter efter statens takster til jurister, som er bortrejst mere end ét døgn.
Vi benytter et rejsebureau, hvor vi har en konto, se bilaget Rejser under genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Det er sekretærerne, der opretter nye sager i Navokat samt de fysiske sager. Baggrunden for denne arbejdsdeling er for det første at sikre, at sagerne bliver oprettet korrekt og indeholder alle de nødvendige informationer og for det andet at lette arbejdsgangen for juristerne.
For en korrekt og effektiv sagsbehandling er det vigtigt, at der er orden i sagerne, samt at sagerne arkiveres, når de er færdigbehandlet. Sagsbehandleren har ansvaret for, at en sag arkiveres. Af hensyn til pladsen i arkivskabene er det vigtigt, at arkivering sker straks efter, at sagen er færdigbehandlet, og fakturaen er betalt.
Desuden skal udgående korrespondance, notater, aftaler mv. journaliseres i Navokat.
Modtagne og afsendte e-mails flyttes til rette sagsmappe i Outlook under Offentlige mapper/Alle offentlige mapper.
Initialer på sagsbehandlende jurist samt sekretær angives på breve under ”Vores ref.”. På dokumenter anføres automatisk sagsnummer i nederste venstre hjørne.
Lassen Ricard lægger vægt på et godt samarbejde mellem medarbejderne. Da vi har forskellige funktioner, er vi afhængige af, at samarbejdet fungerer mellem os.
For at sikre et godt og tæt samarbejde har vi åbne kontormiljøer, og til de enkelte kontorer er dørene normalt åbne. Ingen må have fornemmelsen af, at man forstyrrer, hvis man har brug for at drøfte noget med en anden, herunder med partnerne. Det er ikke altid, der er tid lige på det tidspunkt, men forklar det og aftal et andet tidspunkt.
Lassen Ricard sørger for til stadighed at have det bedste it-udstyr. Alle ansatte jurister skriver derfor selv, bortset fra specielle tilfælde, hvor de kan få hjælp fra sekretærerne, og da som hovedregel fra den sekretær, der normalt bistår den partner, der har ansvaret for sagen.
Da medarbejdernes fysiske og psykiske velvære er af afgørende betydning, har Lassen Ricard tegnet en sundhedsforsikring. Lassen Ricard betaler for forsikringen, dog ikke for den skat, betalingen måtte udløse hos medarbejderen.
Lassen Ricard har desuden tegnet en heltidsulykkesforsikring for alle medarbejdere.
Du ved selv, hvornår du bør blive hjemme. For at kontoret kan få et hurtigt overblik over fravær grundet sygdom, bedes alle 1) orientere receptionen, som vil anføre dette i Dagens Hus, og 2) orientere de personer på kontoret, som har brug for at vide, at du er fraværende.
Der skal endvidere gives besked om, hvornår du forventer at være rask igen. Hvis du alligevel går på arbejde, bør du overveje, om risikoen for at smitte de andre retfærdiggøres af det. Partnerne vil altid gerne vide, om kontoret på nogen måde kan hjælpe ved kroniske og behandlingskrævende sygdomme.
Telefonerne er åbne hver dag fra kl. 9.00 til kl. 17.00, hvor receptionen tager imod opkald. Uden for dette tidspunkt kan klienter evt. ringe på dit direkte telefonnummer eller mobiltelefonnummer.
Alle telefoner på kontoret har et direkte telefonnummer, som bør benyttes til private samtaler.
Vær venlig og imødekommende også i telefonen.
Tidsregistrering foretages af juristerne hver dag og er grundlaget for udstedelse af fakturaer til klienter. Skriv al brugt tid på hver sag med angivelse af, hvad tiden er medgået til. Tid, som er brugt på andet end en konkret sag, anføres på administrative sager, se venligst bilaget Tidsregistrering, som du kan finde under genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog. I bilaget kan du læse mere om, hvordan du udfylder dine tidsregistreringer.
Lassen Ricard stiller ikke debiteringskrav til juristerne.
Vi har pligt til at registrere al arbejdstid inkl. 30 min. frokostpause. Det betyder, at den samlede tidsregistrering i ens Dagsrapport på daglig basis skal vise den samlede arbejdstid i alt inkl. frokostpausen.
Lassen Ricard holder traditionerne i hævd.
Alle fødselsdage fejres i forbindelse med frokosten.
Også sommerfesten og julefrokosten er en tradition.
Glædelige begivenheder som f.eks. advokatbeskikkelse, møderet for Landsret eller Højesteret, jubilæer og runde fødselsdage fejres.
Desuden giver Lassen Ricard kager fra La Glace, hver gang vi vinder en sag.
Når du holder en længere ferie, giver du oftest slik, kage el.lign.
Transportomkostninger til og fra møder, kurser mv., hvor cykel ikke kan benyttes, dækkes af kontoret. Hvis du benytter taxa, kan taxakort udlånes i receptionen, eller du kan få refunderet dine udgifter.
En del af kontorets jurister er udpeget som videnadvokater, jf. bilaget Videnadvokater i genvejen på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog. En videnadvokat skal gennem undervisning, deltagelse i kurser og gennemgang af relevant juridisk litteratur holde sig orienteret inden for det relevante retsområde.
Videnadvokaterne er ansvarlige for, at kontorets paradigmasamling altid er komplet og opdateret, og udsender interne orienteringer om ændringer i lovgivning eller praksis af generel interesse for kontorets jurister, se i øvrigt særskilt bilag til Medarbejderhåndbogen om Videnadvokat-ordningen, som findes som genvej på din computers skrivebord til denne medarbejderhåndbog.
Lassen Ricards vision er til stadighed at blive bedre til det, vi gør, til gavn for klienterne og medarbejdernes tilfredsstillelse ved at yde god og samvittighedsfuld rådgivning.
Lassen Ricards medarbejdere skal være tilfredse og engagerede og trives i et åbent og tillidsfuldt arbejdsmiljø præget af fællesskab og personlig udvikling. Det kræver en indsats fra os alle hver dag for at realisere denne vision.
Da vi gennem firmaet får fortrolige oplysninger vedrørende børsnoterede virksomheder, må vi ikke købe eller sælge værdipapirer i børsnoterede selskaber, som er vores klienter, eller som vi gennem vores arbejde modtager fortrolige oplysninger om.
LASSEN RICARD
1. februar 2024